1 – در روابط عمومی سخنوری چه نقشی دارد ؟ سخنوری عبارت است از فن و هنری است که از طریق آن سخنور ارتباط کلامی و شفاهی با مخاطب یا مخاطبان پیدا می کند. میزان موفقیت سخنور در برقراری ارتباط با مخاطب یا مخاطبان به عوامل مختلفی بستگی دارد در روابط عمومی : سخنوري فن يا هنري است كه به وسيله آن مي‌توان شنونده را اقناع و بر منظور خويش آشنا و ترغيب كرد  و اين فن كاربرد فراواني در روابط عمومي دارد. از اين فن مي‌توان در بازديدها، سمينارها، گردهمايي‌ها‚ جلسات مختلف، ارتباطات درون سازماني و برون سازماني  و ديگر موارد بهره گرفت.   2 – ارتباط کلامی سخنور از دیدگاه مسائل روانشناختی چه زمینه های را در بر می گیرد ؟ نکات مثبت : اعتماد به نفس ،  خلاقیت ، هوش نکات منفی : ترس ، اضطراب ، فشارهای روحی ، تنش ها ، عصبانیت   3 – در سخنوری ارتباط کلامی سخنور از نظر فیزیولوژیکی به چه مسائلی می پردازد ؟         نقص عضو ، لکنت ، ضعف در شنوایی و بینایی ، قد خیلی کوتاه ، تن صدا ، قیافه ، سن ، جنسیت   4 – برای تقویت صدا چه راههای را پیشنهاد می کنید ؟ 1 )  از طریق تمرین دادن صدا و استمرار و حوصله . 2 )  حرف زدن مستمر که به تدریج مدت آن افزایش یابد . 3 )  از طریق بلند حرف زدن که در نهایت به فریاد زدن می انجامد . 4 )  از طریق تمرین و رساندن صدا به فاصله دور و دورتر . (دیکته از راه دور )   5 – سخنور در شناخت مخاطبان خود و تطبیق صحبتها با شرایط و مکان ( مجلس ) سخنرانی به چه نکاتی باید توجه کند ؟ گردآوری انواع اطلاعات  درباره مخاطبان از هر طریق ممکن . شغل ، جنس ، سن ، تاهل ، تحصیلات ، تجارب ،علائق ، نگرشها زبان ، قومیت ،گرایش های سیاسی،دین/ مذهب ، حساسیت های فرهنگی، نیازها تعیین انواع اطلاعات مورد نیاز درباره موضوع ، اطلاعات ( مکتوب ، کتابخانه ای ، اینترنتی ، شفاهی ، تجارب شخصی  )   6 – در ارتباط انتخاب زبان و لهجه سخنور باید به چه نکاتی توجه داشته باشد ؟ 1 ) در جمع شنوندگان یک دست و دارای لهجه مشترک ، بهتر است سخنور با لهجه کامل صحبت کند . 2 ) در جمع شنوندگان بیگانه با یک لهجه معین نیز ،  می توان با لهجه صحبت کرد .        3 ) در لهجه های غلیظ و حساسیت برانگیز ، بهتر است از ذکر واژه های محلی حساسیت برانگیز پرهیز شود   7 – در تعیین هدفهای سخنرانی سخنور باید به چه نکاتی توجه داشته باشد ؟ 1 -  اطلاع رسانی / آگاه کردن 2 -  ترغیب و اقناع 3 -  تغییر باور / تغییر رفتار 4 -  تقویت یک نگرش 5 -  تقویت یک رفتار 6 -  حذف یک نگرش 7 -  حذف یک رفتار     8 -  یادآوری  9 -  سرگرمی  10 -  ایجاد وحدت 11 -  ایجاد تفرقه 12-   طراحی و آماده سازی پیام ( متن سخنرانی ) 13-   انتقال و ارسال پیام ( ایراد و ارائه سخنرانی ) 14-  گردآوری اطلاعات مربوط به بازخورد ها ( تجزیه و تحلیل بازخوردها برای رفع اشکالات و تقویت نقاط قوت ) 15 -  شفاف سازی                                    16 -  مکتوب کردن 17 -  ترغیب و اقناع یعنی : ایجاد یک باور و رفتار / متقاعد کردن مخاطب نسبت به یک اندیشه یا عمل    8 – معیارهای مربوط به سخنرانی را نام ببرید ؟  الف ) معیار های مربوط به سخنران 1 . اهداف سخنران باید اخلاقی باشد . 2 . موضوع سخنرانی باید سازنده ، رشد دهنده ، تعالی بخش و توانمند کننده برای مخاطبان باشد . 3 . در بیان مطالب صادق باشد. 4 . به آنچه می گوید ، واقعاً باور داشته باشد . 5 . به آنچه می گوید ، عامل باشد . 6 . امانت داری : اگر چیزی از کسی یا منبعی نقل می کند ، منبع آن را معرفی کند . ( پرهیز از سرقت علمی و ادبی ) 7 . به دیدگاه مخاطبان احترام بگذارد . 8 . از غیبت کردن بپرهیزد . 9 . حریم شخص افراد را حفظ کند . 10 . رعایت عدالت در رفتار با مخاطبان . ( نگاه کردن ، لحن پاسخگویی ، فرصت حرف زدن ) 11 . وقت شناسی ( هنگام آمدن و وقت اختصاص یافته ) 12 . پایبندی به موضوع .  ب ) معیارهای مربوط به مخاطبان 1 . وقت شناسی 2 . احترام به سخنران 3 . توجه کردن به سخنران و سخنرانی 4 . مشارکت داشتن بر اساس روش پیشنهادی سخنران 5 . واکنش نشان دادن و بازخورد ارائه کردن 6 . پرهیز از پیش داوری درباره سخنران و مطالب او 7 . حضور کامل ج ) معیارهای مربوط به برگزار کننده 1 . برنامه ریزی کامل و سنجیده برای برگزاری برنامه 2 . انتخاب سخنران صالح 3 . آماده سازی کامل محیط و لوازم 4 . استقبال مطلوب از سخنران و مخاطبان 5 . بدرقه مناسب سخنران و مخاطبان و سپاس گذاری   9 – سخنران برای غلبه به ترس خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشد ؟ لازم است بدانيم بجاي اينكه تلاش كنيم همه هيجان روحي قبل از سخنراني را از بين ببريم، بكوشيم آن حالت را به وضعي مطلوب كه متخصصان آن را هيجان مثبت مي‌نامند، تبديل كنيم. هيجاني سرشار از شور و شوق و سرزندگي كه متفاوت با آن حالات عصبي و بازدارنده روحي است و ديگر شما را قرباني نخواهد كرد؛ بلكه حياتي جديد مي‌بخشد و حالات انسان را كاملاً در اختيار دارد.  برای غلبه بر ترس : مرحله اول باید نسبت به موضوع سخنرانی آگاهی کامل داشت چرا که عدم آگاهی باعث ایجاد ترس می شود مرحله دوم تمرین و تکرار موضوع سخنرانی و متن سخنرانی است . مرحله سوم یادگیری مهارت سخن گفتن در جلوی دیگران است که با انجام در میان دوستان و همکلاسی ها و اقوام نزدیک باید شروع شود . مرحله چهارم آمادگی و آماده سازی است که باعث اطمینان و تسلط در انجام سخنرانی می شود . مرحله پنجم انتخاب عنوان موضوع مناسب و مورد علاقه خود می باشد . مرحله ششم تمرین و صرف وقت برای انجام و ارائه مطلوب سخنرانی است که با این کار 75 درصد ترس از بین می رود .   10 – مراحل طراحی یک ارتباط موثر برای ایراد سخنرانی شامل چه نکاتی است ؟ 1 . شناخت مخاطبان / شنوندگان گردآوری انواع اطلاعات  درباره مخاطبان از هر طریق ممکن .  شغل ، جنس ، سن ، تاهل ، تحصیلات ، تجارب ،علائق   ،نگرشها  زبان ، قومیت ،گرایش های سیاسی،دین/ مذهب ، حساسیت های فرهنگی،  نیازها و ... 2 . تعیین و تدوین هدفهای سخنرانی 1 -  اطلاع رسانی / آگاه کردن 2 -  ترغیب و اقناع 3 -  تغییر باور / تغییر رفتار 4 -  تقویت یک نگرش 5 -  تقویت یک رفتار 6 -  حذف یک نگرش 7 -  حذف یک رفتار     8 -  یادآوری 9 -  سرگرمی   10 -  ایجاد وحدت 11 -  ایجاد تفرقه  *  تعیین یعنی : شفاف سازی                                *  تدوین یعنی : مکتوب کردن *  ترغیب و اقناع یعنی : ایجاد یک باور و رفتار / متقاعد کردن مخاطب نسبت به یک اندیشه یا عمل 3 . طراحی و آماده سازی پیام ( متن سخنرانی ) 4 . انتقال و ارسال پیام ( ایراد و ارائه سخنرانی ) 5 . گردآوری اطلاعات مربوط به بازخورد ها ( تجزیه و تحلیل بازخوردها برای رفع اشکالات و تقویت نقاط قوت )   سخنرانی‌ و سخنوری‌ بشر از دیر زمان‌ با فن‌ سخنوری‌ یا خطابه‌ آشنا بوده‌ و برای‌ پیشبرد مقاصد خود و اقناع‌دیگران‌ از نیروی‌ خدادادی‌ استفاده‌ می‌ كرده‌ است‌ . آدمی‌ از آن‌ زمان‌ كه‌ زندگی‌اجتماعی‌ خود را آغاز كرده‌ و جوامع‌ را تشكیل‌ داده‌ ، برای‌ بیان‌ مقاصد و هم‌ آهنگ‌كردن‌ خود با اجتماعی‌ كه‌ در آن‌ می‌ زیسته‌ به‌ سخن‌ گفتن‌ پرداخته‌ است‌ و بر اساس‌اعتقادات‌ دینی‌ ، كلام‌ موهبتی‌ آسمانی‌ است‌ كه‌ از طرف‌ خداوند به‌ بندگان‌ عطا گردیده‌و سبب‌ برتری‌ آدمی‌ از دیگر حیوانات‌ شده‌ است‌ . برای‌ شناخت‌ بهتر سخنوری‌ تعاریفی‌ را در مورد آن‌ می‌آوریم‌ :   1 ـ سخنوری‌ فن‌ اقناع‌ و ترغیب‌ است‌ به‌ وسیله‌ سخن‌ ، و غرض‌ از آن‌ بدست‌ آمدن‌ این‌دو نتیجه‌ است‌ پس‌ باید گفت‌ موضوع‌ علم‌ سخنوری‌ چیزی‌ است‌ كه‌ بوسیله‌ آن‌ غرض‌ ازسخنــوری‌ حاصل‌ می‌ شود یعنــی‌ سخن‌ گوینده‌ را بــاور می‌ كند و بـر منظوراو برانگیخته‌ می‌ شود  2 ـ در تعریف‌ سخنوری‌ علما فن‌ معتقدند كه‌ بوسیله‌ این‌ فن‌ گوینده‌ شنونده‌ را از مطالب‌خود آگاه‌ كند یا وی‌ رابه‌ سخنان‌ فصیح‌ و بلیغ‌ خود قانع‌ سازد یا به‌ كاری‌ راغب‌ نماید  3 ـ گزارش‌ شفاهی‌ یا سخنرانی‌ عبارت‌ است‌ از انتقال‌ عقاید و آرا از طریق‌ بیان‌ و صحبت‌كردن‌ در میان‌ تعریفهای‌ ارائه‌ شده‌ تنها تعریف‌ دوم‌ است‌ كه‌ به‌ سخن‌ صفت‌ فصیح‌ و بلیغ‌ داده‌ وآن‌ را از كلام‌ عادی‌ متمایز ساخته‌ است‌ زیرا سخنوری‌ یكی‌ از فنون‌ ادبی‌ است‌ و با سخن‌گفتن‌ عادی‌ و محاوره‌ فرِ دارد . در سخنوری‌ این‌ نكته‌ مورد بحث‌ قرار می‌ گیرد كه‌گوینده‌ باید از چه‌ اصول‌ و قواعدی‌ پیروی‌ كند و كلام‌ را به‌ چه‌ ترتیبی‌ بگوید كه‌ علاوه‌ بررساندن‌ مقصود ، شنونده‌ را به‌ درك‌ آن‌ علاقمند سازد و او را آماده‌ پذیرش‌ سخن‌ خودكند . البته‌ نخستین‌ كار هر سخنران‌ تأثیر نهادن‌ در قلب‌ و روح‌ شنونده‌ ، برای‌ بر آوردن‌مقصود خاصی‌ و دیگری‌ آگاهی‌ از تكنیكهایی‌ كه‌ برای‌ گذاشتن‌ چنین‌ تأثیری‌ لازم‌ است‌ارسطو هنر سخنوری‌ را اینگونه‌ تعریف‌ می‌ كند : هنر سخنوری‌ را می‌ توان‌ توانایی‌بكارگیری‌ روشهای‌ قانع‌ كردن‌ مخاطب‌ در هر مورد تعریف‌ كرد . این‌ كاری‌ است‌ كه‌ ازسایر هنرها ساخته‌ نیست‌ هر هنر یا علمی‌ می‌ تواند مقوله‌ های‌ خاص‌ خودش‌ را به‌مخاطب‌ بقبولاند مثلاً علوم‌ پزشكی‌ مردم‌ را قانع‌ می‌ كند كه‌ چه‌ چیزبرای‌ سلامتی‌ مفید وچه‌ چیز مضر است‌ اما ما به‌ هنر سخنوری‌ به‌ عنوان‌ قدرت‌ به‌ كارگیری‌ روشهای‌ ترغیب‌ وقانع‌ كردن‌ مخاطب‌ تقریباً در هر زمینه‌ ای‌ می‌ نگریم‌ بر اساس‌ مطالب‌ مذكور می‌ توان‌سخنوری‌ را چنین‌ تعریف‌ كرد : « فن‌ سخنوری‌ به‌ مجموعه‌ اصول‌ و قواعدی‌ گفته‌ می‌ شود كه‌ سخنور با استفاده‌ از آن‌ درذهن‌ مستمعان‌ خود تأثیر لازم‌ را بجا می‌ گذارد و به‌ مقصودی‌ كه‌ دارد برسد »   راهنماییهای‌ عملی‌ برای‌ گفتگو ی‌ مؤثر  در نوشته های قبلی در مورد تاکتیکهایی گفتاری در روابط عمومی مطالبی ارائه شد و در این بخش راهنماییهای‌ عملی‌ برای‌ گفتگو ی‌ مؤثر تقدیم می شود : 1 ـ تا آنجا كه‌ مقدور است‌ از پیش‌ با تماس‌ با مخاطب‌ یا مخاطبین‌ وقتی‌ برای‌ گفتگوتعیین‌ كنید و در زمان‌ تعیین‌ شده‌ با آمادگی‌ قبلی‌ به‌ گفتگو بپردازید و خود را برای‌ شنیدن‌و گوش‌ دادن‌ آماده‌ كنید . 2 ـ در آغاز گفتگو خودتان‌ و سمت‌ تان‌ را بگویید و هدف‌ از گفتگو را بطور خیلی‌خلاصه‌ تشریح‌ كنید . این‌ امر به‌ او كمك‌ می‌ كند تا با شناخت‌ شما دقیق‌ تر و با آگاهی‌بیشتر با شما گفتگو نماید . 3 ـ مختصر ولی‌ كامل‌ صحبت‌ كنید، حاشیه‌ نروید ، صحبتهایی‌ كه‌ به‌ موضوع‌ ارتباط‌ندارد بیان‌ نكنید توضیح‌ واضحات‌ ندهید و گفتار خود را تكرار نكنید .  4 ـ به‌ سئوالات‌ با دقت‌ گوش‌ كنید و بدون‌ حاشیه‌ رفتن‌ و افزودن‌ مطالب‌ اضافی‌ پاسخ‌دهید .  5 ـ قدردانی‌ و تشكر خود را از كمكی‌ كه‌ خواهد كرد بیان‌ دارید و از وقتی‌ كه‌ برای‌گفتگو در اختیار شما گذاشته‌ شد تشكر كنید . 6 ـ در هنگام‌ ترك‌ مخاطب‌ شماره‌ تلفنی‌ كه‌ بتواند از طریق‌ آن‌ پیرامون‌ موضوع‌ اطلاع‌بیشتری‌ را كسب‌ كند و با شما تماس‌ بگیرد در اختیار وی‌ قرار دهید . گفتگوهای‌ چهره‌ به‌ چهره‌ ابزار اصلی‌ ارتباط‌ با مدیران‌ مؤسسه‌ ، سرپرستان‌ و كارمندان‌بخشهای‌ گوناگون‌ و مراجعه‌ كنندگان‌ است‌ . ارتباط‌ گفتاری‌ به‌ شكل‌ سخنرانی‌ ، كنفرانس‌ و مصاحبه‌ های‌ مطبوعاتی‌ و رادیو تلویزیونی‌و اشكال‌ دیگر برای‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ پیش‌ می‌ آید كه‌ عمده‌ ترین‌ انواع‌ آن‌ را درادامه‌ تقدیم خواهیم نمود.   روابط عمومی و ضرورت شركت در بالاترین جلسات تصمیم گیری و تصمیم سازی سازمان در گردهمایی مسئول روابط عمومی دستگاههای اجرایی مازندران كه در سالن اجتماعات استانداری مازندران تشكیل گردید فرمی در اختیار مسئولین روابط عمومی قرار گرفت كه یكی از سئوالات مطرح شده در فرم در زمینه شركت مسئولین روابط عمومی در جلسات شورای معاونین سازمان بود جالب اینكه جمعی از مسئولین روابط عمومی پاسخ منفی داده بودند و تعدادی هم می پرسیدند مگر باید در جلسات شورای معاونین شركت كنیم با توجه به اهمیت موضوع و ضمن عرض پوزش از اینكه در ارائه مطالب تخصصی مربوط به تاكتیك های گفتاری وفقه ای ایجاد شد اجازه می خواهم گذری داشته باشم بر جایگاه روابط عمومی در مصوبات هیئت دولت و ضرورت حضور مسئولین روابط عمومی در بالاترین و مهمترین جلسات تصمیم گیری سازمان   1 ـ بخشنامه شماره 33790 مورخه 19 / 5 / 1364 : بند 1 - مسئول روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت از میان افرادی كه خلاقیت و تحرك و آگاهی سیاسی و اجتماعی لازم را دارند انتخاب و مستقیما توسط وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط منصوب می گردد  بند 3 ـ مسئول روابط عمومی در شورای معاونین و یا عالی ترین شورای تصمیم گیرنده دستگاه شركت نموده و اطلاعات دستگاه مربوطه پیوسته در دسترس ایشان باشد   2 ـ مصوبه شورای عالی سیاستگذاری تبلیغات دولت در تاریخ 23 / 3 / 74  ماده 1 : واحد روابط عمومی هر وزارتخانه یا سازمان زیر نظر مستقیم بالاترین مقام آن دستگاه اداره می شود  ماده 3 ‍: مدیر روابط عمومی در شورای معاونان شركت می كند ماده 5 : دولت هزینه های مربوط به روابط عمومی را از هزینه های ضروری وزارتخانه ها و سازمان ها تلقی می كند و دستگاهها موظفند حداقل 5 در هزار بودجه پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه را برای روابط عمومی محسوب كنند    3 ـ تصویبنامه شماره 1883 / ت 25584 مورخه 8 / 10 / 1376 كه به امضاء محمد رضا عارف معاون اول رئیس جمهور به دستگاهها ابلاغ گردیده است بند و : لازم است مسئولان روابط عمومی دستگاهها در جلسات تصمیم گیری یا شورای معاونان دستگاه شركت نمایند.  تا کتیک های گفتاری در روابط عمومی خیلی‌ پیش‌ از اینكه‌ انسانها به‌ كمك‌ نوشتار با یكدیگر ارتباط‌ برقرار كنند از صدا به‌ عنوان‌ابزار ارتباط‌ استفاده‌ می‌ كردند گفتار به‌ عنوان‌ ابزار انتقال‌ اطلاعات‌ و تجربه‌ و بیان‌ احساس‌ سابقه‌ ای‌ بیشتر از نوشتاردارد پس‌ از گذشت‌ هزاران‌ سال‌ هم‌ اكنون‌ نیز گفتار یكی‌ از مؤثرترین‌ ، قویترین‌ ومتداولترین‌ شكل‌ ارتباط‌ انسانی‌ است‌ برای‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ گفتگو ، مصاحبه‌ و سخنرانی‌ پایدارترین‌ و محوری‌ ترین‌شكل‌ ارتباط‌ می‌ باشد گفتار عادی‌ و گفتار ترغیبی‌ هر گاه‌ شخصی‌ بطور ساده‌ منظور خود را بگوید و مخاطب‌ بدون‌ انتخاب‌ و توضیح‌ وتفسیر هدف‌ گفتار او را بر آورد این‌ نوع‌ ارتباط‌ یك‌ ارتباط‌ خطی‌ و عادی‌ است‌ . ولی‌چنانچه‌ گوینده‌ سعی‌ نماید با بحث‌ و دلیل‌ و ایجاد انگیزه‌ مخاطب‌ و یا مخاطبین‌ را تشویق‌و ترغیب‌ به‌ انجام‌ كار و یا پذیرفتن‌ عقیده‌ ای‌ بنماید این‌ نوع‌ گفتار را ترغیبی‌ و تشویقی‌می‌ نامند . آنچه‌ به‌ عنوان‌ تاكتیك‌ های‌ گفتاری‌ در روابط‌ عمومی‌ مورد توجه است  گفتار ترغیبی‌ و تشویقی‌ است‌ و مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ عموماً با این‌ نوع‌گفتار « گفتار ترغیبی‌ و تشویقی‌ » در كارهای‌ خود دست‌ می‌ یازند  گفتار چهره‌ به‌ چهره‌ گفتار رودر رو و یا چهره‌ به‌ چهره‌ عبارت‌ از گفتگو بین‌ دو یا چند نفر است‌ و این‌ نوع‌ارتباط‌ مؤثرترین‌ شكل‌ ارتباط‌ درون‌ فردی‌ نیز می‌ باشد مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ روزانه‌ بادهها مورد عملی‌ از این‌ گفتگو چه‌ بصورت‌ رودررو و یا تلفنی‌ مواجه‌ هستند  افکار عمومی و چند نکته مهم برای مسئولین روابط عمومی نقش‌ روابط‌ عمومی‌ در هدایت‌ افكار عمومی‌ بسیار مهم‌ است‌ و مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌باید برای‌ مردم‌ از فعالیتهای‌ سازمان‌ بگویند و فضایی‌ را ایجاد كنند تا مردم‌ با كارهای‌سازمان‌ آشنا شوند و برای‌ مردم‌ توضیح‌ دهند كه‌ شرایط‌ چطور بوده‌ است‌ و از كجا به‌كجا رسیده‌ است‌ و قضاوت‌ را به‌ مردم‌ واگذار كند در مورد برخورد با مردم‌ و هدایت‌ افكار عمومی‌ ذكر چند نكته‌ ضروری‌ است‌ :  1 ـ مهمترین‌ اصل‌ در ارتباط‌ با مردم‌ پای‌ بندی‌ به‌ اصول‌ اخلاقی‌ است‌ . مسئول‌ روابط‌عمومی‌ باید با مردم‌ رو راست‌ و صادق باشد ، صداقت‌ شرط‌ اول‌ كار مسئول‌ روابط‌عمومی‌ است‌ هرگز نباید دروغ‌ به‌ هر شكلش‌ استفاده‌ شود . مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ نباید ازآمار تحریف‌ شده‌ بهره‌ بگیرد و هرگزهدف‌ نهایی‌ خود را پنهان‌ نكند .  2 ـ مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید از ارائه‌ نظرات‌ بیخودی‌ و غیر كارشناسی‌ پرهیز نماید .مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید بی‌ جهت‌ خود را در همه‌ زمینه‌ ها متخصص‌ معرفی‌ نكند وبرای‌ انحراف‌ افكار عمومی‌ تلاش‌ ننماید . قدر افكار عمومی‌ را بشناسد و اصراری‌نداشته‌ باشد كه‌ مخاطبان‌ و مردم‌ با او هم‌ عقیده‌ باشند.  3 ـ مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ از یك‌ طرف‌ باید مدافع‌ منافع‌ سازمان‌ و از سوی‌ دیگر بایدمدافع‌ حقوق  مردم‌ باشد . مخاطبان‌ باید بدانند كه‌ روابط‌ عمومی‌ مدافع‌ و سخنگوی‌مؤسسه‌ خود هست‌ یا مدافع‌ مردم‌ ، مدافع‌ سازمان است‌ یا مدافع‌ آقای‌ رئیس‌ اگر مردم‌ بفهمند كه‌ مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ فقط‌ به‌ منافع‌ سازمان‌ اهمیت‌ می‌ دهد و هیچ‌توجهی‌ به‌ خواسته‌ ها و افكار عمومی‌ نمی‌ نماید دیگر به‌ او اعتماد نخواهند كرد 4ـ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ باید از دادن‌ وعده‌ های‌ غیر ممكن‌ و دست‌ نیافتنی‌ پرهیز كنندكه‌ حیثیت‌ یك‌ مجموعه‌ را از بین‌ می‌ برد همچنین‌ نباید در مورد امری‌ كه‌ اطلاع‌ دقیق‌ندارند و یقین‌ ندارند اظهار نظر كنند كه‌ موجب‌ مشكل‌ خواهد شد نوشته شده توسط مریم در ساعت 9:16 | لینک  |  نظر بدهید سه شنبه سوم آذر 1388 20- ابزارها و روشهای ارزیابی سخنرانی 1 . مشاهده : عمل مشاهده توسط مشاهده گران و  توسط سخنران به صورت جداگانه ، انجام می شود. 1. مشاهده توسط مشاهده گران خود به دو قسم زیر تقسیم بندی می شود .  الف ) با فرم /  ثبت مشاهدات در فرم مخصوص                            ب )  بدون فرم /  ثبت مشاهدات در برگه های معمولی 2. مشاهده توسط سخنران در سه مرحله قبل ، ضمن و بعد از سخنرانیبه شرح زیر می باشد . 3. قبل از سخنرانی: که شامل موارد زیر است : 1 -  حضور به موقع سخنران 2-  حضور به موقع شنوندگان و میهمانان 3 -  شرایط مکانی و امکانات 4 -  میزان استقبال     4- ضمن سخنرانی : که شامل موارد زیر است : 1 -  نحوه آغاز سخنرانی ۲ -  تسلط سخنران              3 -  میزان و روش مشارکت 4 -  رعایت زمان سخنرانی               5-  شرایط مکانی و امکانات 6-  میزان توجه مخاطبان 7 -  حضور تا پایان سخنرانی 8-  تعداد فراریان                 9 -  تعداد ورود و خروج  5- پس از سخنرانی : که شامل موارد زیر است : 1 -  میزان و نحوه تشویق نهایی  2 -  سرعت خروج 3 -  جمع شدن در گرد سخنران 4 - گفت و گوی میهمانان با یکدیگر یا با مجریان  2 . مصاحبه / نظر سنجی شفاهی و حضوری : عبارت است از گفت وگوی رو در رو با مهمانان پس از سخنرانی ، توسط چند پرسشگر با فرم یا بدون فرم .  3- انواع پرسش ها : 1 -  نحوه اطلاع یافتن از برنامه سخنرانی 2 -  تسلط سخنران 3 -  انگیزه حضور 4 -  میزان و نحوه مشارکت                       5- احتمال حضور در جلسه بعدی                                  6 -شرایط محیطی و امکانات 7 - دیدگاه آزاد( انتقادها ، پیشنهاد ها و ... )  4 - پرسشنامه / نظر سنجی کتبی : بهترین ابزار ارزشیابی ، پرسشنامه است . -   نحوه آگاه شدن از مراسم                                         -  مناسب بودن زمان سخنرانی                             -  کاربردی بودن یا نبودن مطالب  سخنرانی                                -  انگیزه حضور                                                -  کیفیت مکان سخنرانی                                                      -  امکان حضور مجدد در برنامه های آتی -  سئوال آزاد پایانی ( نقاط قوت و ضعف سخنرانی )  5- نحوه جمع آوری پرسشنامه : 1 . جلوی در خروجی سالن             2 .  جلوی در محوطه           3 .  یا در هر دو مکان یاد شده  اگر قرار باشد ترکیبی کار کنیم : ترکیب یا تیم ما با به دو دسته جداگانه تقسیم شوند ... ترکیب اول : ( مشاهده + مصاحبه ) تعدادی را مسئول مشاهده و تعدادی را مسئول مصاحبه قرار می دهیم . ترکیب دوم : ( مشاهده + پرسشنامه )تعدادی را مسئول مشاهده و تعدادی را مسئول توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها قرار می دهیم .  6 . دفتر ثبت پیشنهادها و انتقادها و .. : دفتر ثبت شکایات ، پیشنهادها ، انتقاد ها برای نظر سنجی خیلی خوب و مناسب است.   21- گونه شناسی و گروه بندی شنوندگان یا حاضران در جلسه سخنرانی -   سخنران با گونه های مختلف رفتاری و شخصیتی در میان شنوندگان روبرو می باشد . -  سخنران باید به تناسب رفتار و منش حاضران ، شیوه های مناسب برای اداره کردن جلسه سخنرانی را انتخاب کند .  22- گروه بندی شنوندگان درجلسه سخنرانی   1 . پرسشگران حرفه ای     * زیاد سئوال می کنند .     * قبل از سخنرانی تصمیم به سئوال کردن گرفته اند .     * از سئوال کردن به عنوان ابزاری برای مطرح کردن خود استفاده می کنند .     * از سئوال کردن برای گیر انداختن سخنران استفاده می کنند .  2 . نجوا گران :  در گوشی ، و گاهی بلند و مکرر صحبت می کنند . 3. پاسخ گویان به تلفن همراه : گاهی بلند و طولانی صحبت می کنند . 4 . مخالفان همیشگی :  با همه چیز مخالف و دائما در حال اعتراض هستند . 5 . تاخیری ها : پس از آغاز مراسم به محل سخنرانی وارد می شوند . نظم و آرامش جلسه به هم می خورد . 6 . چرت زنان : می تواند به علت خستگی یا کم خوابی شنوندگان و یا ناتوانی سخنرانی در جلب توجه و ایجاد مشارکت باشد . 7 . افرادی که داخل و خارج می شوند . 8 . کسانی که جلسه را ترک می کنند . 9 . کسانی که حرکات غیر متعارف دارند :    * بازی با خودکار     * ضربه زدن به میز یا صندلی خود    * ضربه زدن با پا به زمین یا صندلی دیگران                               * حرکت دادن صندلی های متصل به هم 10 . طنز پردازان : کسانی که مرتب دوست دارند دیگران را بخندانند . 11 . تفسیر کنندگان حرف های سخنران : کلام سخنران را مرتب و گاهی حتی با صدای بلند ، تفسیر می کنند . 12 . تکرار کنندگان حرف های سخنران                           13 . نجوا کنندگان ضمن یادداشت برداری 14 . افراد مرتب ، دقیق ، مشتاق و ضابطه مند .                  15 . حاضران دعوت نشده 16 . برهم زنندگان نظم جلسه   23- مراحل کسب آمادگی برای سخنرانی 1 . انتخاب موضوع ، که به دو صورت انجام می گردد: 1- توسط برگزار کننده 2- توسط سخنران  معیارهای اصلی انتخاب موضوع 1 .  نیاز مخاطب 2 .  علاقه مخاطب 3 .  میزان وقت سخنرانی 4 . فرهنگ مخاطب 5 . میزان سواد و تسلط سخنران 6.  سطح معلومات و دانش مخاطب ( رشته ، تحصیلات ) 2 . شناخت مخاطب 1. شغل         2. جنس 3. سن 4. تاهل 5. تحصیلات 6. تجارب 7. علائق 8. نگرش ها 9. گرایش های سیاسی 10. حساسیت های فرهنگی    11. نیاز ها و ...  3 . تعیین انواع اطلاعات مورد نیاز درباره موضوع اطلاعات (مکتوب،کتابخانه ای ، اینترنتی ، شفاهی ، تجارب شخصی )  4 . شناسایی دقیق منابع اطلاعات  کدام کتاب ، مقاله ، عکس ،اینترنت ،کدام کتابخانه ، چه افرادی ،اطلاعات دقیقاّ کجا قرار دارد ؟  5 . گرد آوری اطلاعات مورد نیاز  -  خرید کتاب                                                                   -  تلخیص متون                  -  فیش برداری                                                                   -  مصاحبه               -  مشاهده                                                               -  پرینت از وب سایت های اینترنتی            -  مکتوب کردن تجارب یا دانسته های شخصی  6 . طبقه بندی ، ارزیابی ، پالایش و تلخیص اطلاعات .  7 . انتخاب محورها و مطالب اصلی سخنرانی از میان اطلاعات باقیمانده در مرحله ششم  ( برای سه بخش مقدمه ، متن و نتیجه )   8 . توزیع مطالب بند هفت بین سه بخش اصلی سخنرانی  ( مقدمه ، متن ، نتیجه ) 9 . تعیین ترتیب مطالب در هر یک از سه جزء اصلی ( مقدمه ، متن ، نتیجه ) 10 . نگارش متن کامل سخنرانی  11 . تهیه و تنظیم یادداشت از کل محتوای سخنرانی -  سرفصل ها  -  نکات مهم                      -  خاطره ها -  اسامی اشخاص -  اسامی اماکن -  مشخصات منابع               -  مثال ها   * توجه و تذکر : اگر نگارش متن کامل سخنرانی ضرورت نداشته باشد ، مستقیما به سراغ مرحله بعدی ، یعنی تهیه یادداشتهای نهایی  می رویم . -  برای یادداشت برداری ، از کاغذ A5  یا  A6 استفاده می کنیم . البته کاغذ A6 بهتر و مناسب تر برای این کار است .  * استفادۀ سخنران از یادداشت از دیدگاه مخاطبان دو گونه تفسیر می شود :  الف )  مخاطبان ، با نظر مثبت نگاه می کنند . آنان با خود می اندیشند که سخنران ، تحقیق و مطالعه کرده و آماده ، با سواد ، مسلط و توانمند است و برای سخنرانی او ارزش قائل می شوند .  ب )  مخاطبان ، با نظر منفی  نگاه می کنند . آنان علت استفاده سخنران از یادداشتها را عدم آمادگی ، عدم تسلط و کم سواد بودن سخنران می پندارند . در هر حال ، بهره گیری از یادداشت ، ارجحیت دارد . 12 . تمرین سخنرانی هر قدر فرد سخنران ، تازه کار تر باشد ، تمرین ، ضرورت بیشتری دارد و نوع آن به خصوصیات فردی بستگی دارد . ضبط کردن سخنرانی تمرینی و باز شنوایی آن ، تمرین کردن در برابر آئینه ، و تمرین کردن در برابر یک جمع محدود و کوچک ، از جمله راههای تمرین کردن است  13 . کسب آخرین اطلاعات درباره مخاطبان ، مکان و زمان سخنرانی * این مراحل نه تنها در مورد سخنرانی ، بلکه در مورد آماده سازی پیام های دیگر مثل مقاله ، کتاب ، گزارش و یا حتی فیلم ،کاربرد دارد . چون نظم منطقی دارند . « مقایسه سخنرانی عمومی با مکالمات روزمره یا معمولی » معیار مقایسه سخنرانی عمومی محاورات یا مکالمات روزمره سازماندهی و انسجام قوی ضعیف رعایت قواعد دستوری قوی ضعیف امکان تفاهم و درک دو سویه محدود وسیع میزان اضطراب زیاد کم میزان مکث ها کم زیاد محدودیت زمانی زیاد کم تیک های کلامی کم زیاد تیک های حرکتی کم زیاد رسمیت / سندیت زیاد کم حجم مخاطبان زیاد کم 24- طبقه بندی انواع سخنرانی برحسب استفاده از متن الف )  سخنرانی با متن کامل 1 . قرائت از روی متن                                        2 . سخنرانی آزاد و گاهی مراجعه به متن 3 . سخنرانی آزاد با استفاده از یادداشت                            4 . سخنرانی آزاد بدون استفاده از متن یا یادداشت 5 . سخنرانی حفظ شده ب ) سخنرانی بدون متن 1 . بدون یادداشت                                            2 . با یادداشت  25- انواع سخنرانی برحسب میزان آمادگی قبلی الف )  سخنرانی با آمادگی قبلی - اگر مراحل آماده سازی سخنرانی رعایت شود ، سخنرانی با آمادگی تلقی می شود .که موارد سخنرانی برحسب متن ، کاملا در اینجا صدق می کند .              1 . با متن 2 . بدون متن ب )  سخنرانی بدون آمادگی قبلی -  سخنرانی به صورت ناگهانی ، فی البداهه و با بهره گیری از حافظه صورت می گیرد . در این حالت باید  از حداقل زمان ، نهایت استفاده را برای یادداشت برداری و نظم دادن به اندیشه ها و محورها به عمل آوریم .   26- مراحل طراحی یک ارتباط موثر برای ایراد سخنرانی الف )  این مراحل ، در نظریه ارتباطات و نظریه تبلیغات کاربرد دارند . ب )  این مراحل ، فشرده مراحل 13 گانه آماده سازی سخنرانی است . ج )  این مراحل ، نکات مهم و تازه ای دارند .  1 . شناخت مخاطبان / شنوندگان گردآوری انواع اطلاعات  درباره مخاطبان از هر طریق ممکن .  شغل ، جنس ، سن ، تاهل ، تحصیلات ، تجارب ،علائق       ،نگرشها  زبان ، قومیت ،گرایش های سیاسی،دین/ مذهب ، حساسیت های فرهنگی،  نیازها و ...   2 . تعیین و تدوین هدفهای سخنرانی 1 -  اطلاع رسانی / آگاه کردن 2 -  ترغیب و اقناع 3 -  تغییر باور / تغییر رفتار 4 -  تقویت یک نگرش 5 -  تقویت یک رفتار 6 -  حذف یک نگرش 7 -  حذف یک رفتار   8 -  یادآوری 9 -  سرگرمی  10 -  ایجاد وحدت 11 -  ایجاد تفرقه  *  تعیین یعنی : شفاف سازی                                   *  تدوین یعنی : مکتوب کردن *  ترغیب و اقناع یعنی : ایجاد یک باور و رفتار / متقاعد کردن مخاطب نسبت به یک اندیشه یا عمل  3 . طراحی و آماده سازی پیام ( متن سخنرانی ) 4 . انتقال و ارسال پیام ( ایراد و ارائه سخنرانی ) 5 . گردآوری اطلاعات مربوط به بازخورد ها ( تجزیه و تحلیل بازخوردها برای رفع اشکالات و تقویت نقاط قوت )  27-  ویژگی های یک سخنران خوب چیست ؟ 1 . تسلط برموضوع سخنرانی : آمادگی کافی برای سخن گفتن در موضوع مورد نظر 2 . قدرت بیان -  آشنایی به زبان فارسی -  استحکام در بیان و ساختن جملات -  گنجینه قوی از واژگان -  آشنایی به اصول و فنون سخنوری *  راههای توسعه گنجینه لغات و تقویت حافظه الف ) مطالعه   ب ) خوب گوش دادن ج ) حرف زدن د ) نوشتن  3 . صدای مناسب الف ) نوع صدا :     1 . زیر     2 . متعادل      3. بم ( البته دو صدای اصلی ، زیر و بم است ) ب ) شدت صدا :  مربوط به قدرت و بلندی صدا می شود . ج ) فراز و فرود صدا :   1 . حرف زدن خطی و یکنواخت   2.حرف زدن سینوسی با فراز و فرود   4 . استفاده مطلوب از ارتباط غیر کلامی -  ایماء و اشاره - حرکات دست و سر  - حرکات بدن ( شانه ) -  جا به جایی ( راه رفتن ) - نگاه کردن    - سکوت / مکث -  آواهای غیر کلامی  5 . ظاهر آراسته -  قبل از ورود به محل سخنرانی ظاهر و پوشش خود را کنترل کند . -  قبل از آغاز سخنرانی ، ظاهر خود را وارسی کند . -  در تمام طول مدت سخنرانی ، مراقب وضعیت وضعیت ظاهر خود باشد .  6 . لحن مناسب -  انتخاب لحن مناسب به تناسب مخاطبان ، موضوع و موقعیت . -  لحن آمرانه -  لحن کودکانه -  لحن دلسوزانه - لحن تهییجی - لحن اعتراض آمیز    - لحن صمیمانه و دوستانه  7 . تقید به زمان بندی سخنرانی -   سر وقت حاضر شدن -  تقسیم وقت بین سه بخش سخنرانی ( مقدمه ، متن یا بدنه ، نتیجه ) -  رعایت وقت اختصاص یافته  8 . شناخت مخاطب 9 . ضریب هوشی   IQ  بالاتر از میانگین ضریب هوشی =  سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی ضرب در عدد 100 10 . هوش هیجانی مطلوب  ( EQ )                            11. خلاقیت و ابتکار 12 . اعتماد به نفس                                         13. تواضع 14 . انتقاد پذیری -  پذیرش -  رد با استدلال -  راهنمایی منتقد 15 . صبوری و شکیبایی                                  16 . گوش دادن به صورت مطلوب ) از سوی سخنران ) 17 . حافظه قوی  برای سخنرانی   18 . قدرت جذب مشارکت 19 . قدرت جلب توجه و اعتماد     20 . آغاز و خاتمه زیبای سخن 21 . آشنایی با اصول سخنوری 22 . استفاده مطلوب از ارتباط غیر کلامی          23 . قدرت پیش بینی 24 . علاقه به مطالعه 25 . تسلط بر شرایط محیط 26 . سرعت انتقال   27 . سرعت مناسب در سخن گفتن ادامه مطلب نوشته شده توسط مریم در ساعت 9:15 | لینک  |  نظر بدهید سه شنبه سوم آذر 1388 درس اول سخنوري و روابط عمومي  سخنوري فن يا هنري است كه به وسيله آن مي‌توان شنونده را اقناع و بر منظور خويش آشنا و ترغيب كرد  و اين فن كاربرد فراواني در روابط عمومي دارد. از اين فن مي‌توان در بازديدها، سمينارها، گردهمايي‌ها‚ جلسات مختلف، ارتباطات درون سازماني و برون سازماني  و ديگر موارد بهره گرفت.  پندهايي در سخنوري 1. سخنوري هنري است كه همه كس به آن نيازمند است. كساني كه با مردم سرو كار دارند تقريباً همه محتاج به سخنوري مي‌شوند. مخصوصاً ارباب علوم و فنون. 2. سخنوري به خودي خود شغل و پيشه نيست، فقط  وسيله‌اي براي پيشرفت مقصود است. 3. سخنور اگر درست  به شرايط سخنور عمل كند براي عامه بهترين مربي تهذيب كنندة نفوس است. 4. براي سخنور شدن هم علم سخنوري لازم است.، هم عمل و هم مشق و ورزش. 5. سخنور بايد محفوظات بسيار داشته باشد. 6. چون بسياري از اوقات سخنور بايد گفتار خود را كتباً تهيه كند، علم ادب و مشق نويسندگي لازم است. 7. سخنور بايد بر موضوعي كه در آن سخنوري مي‌كند مسلط باشد و آنچه دانستي است در آن باب بداند و از خود مطمئن باشد. 8. سخنور گذشته از احاطه بر موضوع و زيردستي در سخنوري بايد مردم را بشناسد و علم نفس داشته باشد. نكته سنج و دقايق شناس باشد. منطق و فلسفه و سياست مدن و اخلاق و تاريخ خوب بداند. 9. سخنور بايد همواره در امور و احوال مردم به مشاهده پردازد و متنبه و متذكر باشد. 10. قواعد و اصولي كه در سخنوري مي‌آموزيد بايد بلكه ذهن شما شود نه اينكه در موقع سخنوري بخواهيد آن را به ياد بياوريد و سخن خود را بر آنها منطبق سازيد. 11. نبايد تصور كرد كه سخنوري حتما به آب و تاب دادن سخن است. مواردي هست كه بايد چنين باشد اما هر قسم سخن نيكو گفتن اگر چه بسيارساده و بي پيرايه باشد . سخنوري است. 12. در سخنوري از كسي تقليد مكنيد و به طبيعت خود باشيد. 13. بهترين سخنور آنست كه در سخن گفتن قصد سخنوري نكند. يعني نيتش جلوه كردن در سخنوري نباشد و حواس خود را همه مصروف انجام وظيفه كند. 14. هر وقت سخنوري در پيش داريد، قبل از آن تن يا روح خود را خسته مكنيد. 15. وقتي كه در حضور جماعت براي سخنوري حاضرمي‌شويد، هيأت خود را درست و به قاعده بسازيد. 16. هنگام سخنوري اگر حواستان پريشان باشد، اندكي تأمل كنيد تا حواس بجا بيايد شتاب مكنيد نفس بكشيد آرام پيش برويد. 17. بدون اينكه تذلل كنيد، نسبت به شنوندگان مؤدب و متواضع باشيد چيزي مگوييد دليل بر اين كه آنان را نادان مي‌پنداريد .اصرار نداشته باشيد كه ايشان را در خبط و خطا قلم بدهيد و اثبات تقصير براي ايشان بكنيد غرور و خودپسندي منماييد. 18. در سخنوري ظرفيت شخصي بخرج مدهيد. كليات بگوييد و اگر ناچار با كسي طرف شديد در عين محكم و استوار بودن ملايم، متين و عاقل باشيد. 19. تا مي‌توانيد از خود سخن مگوييد و ادعاي راستگويي و بي‌غرضي مكنيد كاري كنيد كه از سخن و احوال شما به اين صفات در شماپي ببرند . 20. در مجالس مشاوره و محاوره سخن فراوان و مكرر مگوييد و به ديگران نيز مجال بدهيد خود را به شهوت كلام معرف كنيد. 21. فرياد مكشيد و به سرعت سخن مگوييد شمرده حرف بزنيد لحن ، صوت، اشارات، حركات و نگاه خود را مراقبت كنيد . ماشين مباشيد. 22. تا مي‌توانيد از روي نوشته سخنوري مكنيد. در سخنوري علمي، تشريفاتي و گاهي در سخنوري قضايي از روي نوشته خواندن جايز است. در سخنوري سياسي كمتر و در سخنوري منبري هيچ وقت جايز نيست. 23. در هر حال از شنوندگان نگاه بر مداريد و به همه طرف متوجه باشيد . تنها به يك سو منگريد گوينده و شنونده بايد به هم مربوط باشند مثل اينكه با هم صحبت مي‌كنند. 24. سخنوري آن است كه سخن، تعليم دهنده، دلپسند و مهيج باشد. هم مغز را راضي كند، هم گوش را خوش آيد و هم دل را ببرد. 25. سخنور بايد معاني لطيف پسنديده را به ترتيبت صحيح در لفظ و عبارت فصيح ، ساده، روان و خوش آهنگ در آورد. 26. از عبارات دراز و عالمانه و فضل فروشي بپرهيزد. 27. معاني فراواني خوب است اما از سخن‌هاي سست و نابجا و بيهوده بايد پرهيز كرد چنانكه در زراعت علف هرزه و زوايد را بايد بر انداخت. 28. بلندي سخن از بزرگي روح بر مي‌آيد. استحكام سخن از متانت خلق، دلپذيري سخن از طبيعي بودن، مهيج و مؤثر بودن سخن از دل است . رنگ و روغن سخن از قوت تخيل گوينده و درستي سخن از مطالعه بسيار. 29. سخن، طبيعي بايد گفت و متناسب و موزون بايد حرف زد. 30. سخنوري كه افكار و معاني بديع ندارد، به آرايش لفظ و عبارت مي‌پردازد. 31. سخن بايد از جهت معني و لفظ و لحن و اشارات با مقتضاي زمان و مكان و احوال اشخاص موافق باشد و همچنين با موضوع تناسب داشته باشد. 32. مواضع حاضر و آماده اشعار و امثال مبتذل و عبارات معروف رابه كار بردن ( جز در مواردي كه خيلي بجا، مناسب، پخته و احوال مستعد باشد آنهم غالباً به اشاره) ركيك است و بي‌مزه مانند غذاي سردي كه دوباره گرم كنند و بخورند يا لباس كهنه‌اي كه زيرو روي كنند و بپوشند مخصوصاً از وصله ناهمرنگ بايد پرهيز كرد. 33. زبان بازي و لفاظي كردن در سخنوري چنان است كه طبيعت بر بالين بيمار بجاي معالجه ادبيات ببافد و وكيل در محضر قاضي بجاي دفاع از جان و مال موكل شاعري كند. 34. تا مي‌‌توانيد قوه تفهيم خود را افزايش دهيد و مطلب را روشن ادا كنيد. 35. اگر مي‌خواهيد در اقناع به درستي پيشرفت كنيد. بكوشيد كه استدلال خود را با آنچه شنوندگان شما به تجربه دريافتند‌اند و به آن معتقدند موافقت دهيد تا مجهول را قياس به معلوم كنند. معرفت نفس در اين امر دستياري به سزا تواند بود. 36. دلايل را جمع كردن و فراوان و دنبال يكديگر آوردن و شواهد، امثال، قضايا و مواد بسيار ضميمه كردن اگر به قدر حاجت و از روي سليقه و ترتيب و مطابق فهم و ذوق شنوندگان باشد، موجب اقناع تأثير كلام است. 37. دلنشين شدن سخن آنست كه گفتار با آنچه شنوندگان به آن دلبستگي دارند متناسب باشد. اموري كه مردم به آن دلبستگي دارند ثروت است و شهرت، نام نيك و شرافت، تمتعات و لذايذ، امور ذوقي و عواطف و مانند آنها. 38. سخن كه موافق ذوق و سليقه عقيده شنونده باشد براي او دلنشين است. 39. سخن گفتن از جاندار و جنبنده دلنشين‌تر از گفت وگو از چيزهاي بي‌‌جان و بي‌حركت است. 40. نقل وقايع و قضايايي كه متضمن كوشش و كشمكش با عناصر طبيعي يا با مخالفين انساني باشد، دلنشين است. 41. از محسوسات و امور نزديك به فهم سخن گفتن، براي عامه دلنشين‌تر است تا گفت و گو از معقولات و مجردات. 42. داستان سرايي و مثل‌آوردن از موجبات دلنشيني سخن است. 43. ظرافت و مخصوصاً دست انداختن مخالفين و كساني كه مردم آنان را دوست ندارند، دلنشين است. 44. سخن هر چه متنوع ترباشد، دلنشين‌تر است. 45. فكر ( آنچه در شعر مضمون مي‌‌گويند) اگر با شهامت ، از روي بلندي طبع، پر معني، دقيق و نازك و شديدالتأثير باشد، هم دلنشين است و هم تهييج و ترغيب مي‌كند. 46. تهييج و ترغيب دست مي‌‌دهدهرگاه عدالت خواهي، شرافت، جوانمردي يا خودپسندي و هم چشمي، حسن رقابت و طبع تقليد مردم را تحريك كند. 47. هر چه احوال رابيشتر و بهتر مجسم كنيد، ( مانند شاعران و نقاشان) ترغيب و تهييج بهتر صورت مي‌گيرد و سخن بيشتر تأثير مي‌كند. 48. در موقع تهييج  و تحريك عواطف، تصنيع كردن و مخصوصاً صنايع لفظي به كار بردن بسيار بي‌جاست. آيا كسي كه دردمنداست، در ناله خود ترصيح و تجنيس به كار مي‌برد؟ يا مادري كه بر فرزند خود زاري مي‌كند سجع و قافيه مي‌بافد؟ 49. در سخن گفتن، حرارت دروغي بسيار خنك مي‌شود. 50. تحريك عواطف در جمعيت فراوان، آسانتراست تا در جماعت اندك چنانكه در يك فرد بسيار دشوارتر است تا در يك گروه. 51. سخنور بايد نيك نفس، خيرخواه و خوش نيت باشد. عواطف نيكو داشته باشد. به هر نيكي عاشق و از هر بدي بيزار باشد. 52. سخنور بايد با شرافت، امين، بزرگوار، راستگو، صميمي و متخلق به فضايل باشد. 53. سخنور بايد از طبيب مجتا‌ط‌تر، دلسوزتر و با وجدان تر باشد. چون طبيعت تن مردم را درديست دارد و سخنور روح را. 54. سخنوربايد فكور، خردمند و با ذوق و سليقه باشد. 55. سخنور بايد دلير و با شهامت و خونسرد باشد و خود را نبازد. عصبانيت به خود راه ندهد. خود داري داشته باشد . حاضرالذهن و حاضر جواب باشد. 56. سخنوري اگر با حسن نيت و خردمندي باشد، براي جامعه سودمند ترين كارهاست اما اگر براي اغراض نفساني و نيت بد به كار برده شود، مضرترين چيزهاست و همچنانكه سخنور خوب ارجمندترين مردم است سخنور بد پست ترين اشخاص است و از اين رو حقيقت آن داستان دانسته مي‌شود كه حكيم گفت: زبان هم شريف‌ترين و هم خبيث ترين اعضاي انسان است. 57. سخنور بايد بي‌غرض باشد و از سخنوري جز اداي وظيفه، منظوري نداشته باشد. 58. بهترين حسن خاتمه براي اين كتاب شعر خواجه  حافظ است كه خود يكي از بزرگترين سخنوران جهانست و مي‌فرمايد: -         در بساط نكته دانان خودفروشي شرط نيست -          يا سخن دانسته گوي مرد عاقل يا خموش   چگونه هنگام سخنراني بر ترس خود غلبه كنيم؟ قبل از سخنراني چه احساسي داريد؟ اغلب مردم ممكن است براي انجام دادن كار مهمي كه در حضور مردم صورت مي‌گيرد دچار هيجان و اضطراب باشند. بازيگران قبل از بازي، سياستمداران پيش از سخنرانيها و قهرمانان ورزشي قبل از مسابقه داراي چنين حالتي هستند. در اين لحظات افراد موفق آنهايي هستند كه آموخته‌اند چگونه هيجان خود را به نفع خود بكار بگيرند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه 76 درصد از سخنوران ورزيده قبل از رفتن به جايگاه سخنراني دچار ترس و هيجان هستند اما آنها اين نوع هيجان را نشانه‌اي از سلامت روان براي انجام دادن فعاليتي مثبت تلقي مي‌كنند. به عبارت ديگر هيجاني بودن در آغاز سخنراني، حالتي كاملاً طبيعي و حتي مطلوب است زيرا بدن در اين حالت مانند هر حالت پر اضطراب ديگري تلاش مي‌كند با ترشح آدرنالين بيشتر واكنش مثبت نشان دهد. اين ترشح ناگهاني آدرنالين همان عاملي است كه موجب تپش قلب و لرزش دست و زانو و عرق پوست مي‌شود و هر شخصي كه بخواهد در برابر جمع سخن بگويد تا حدودي اين واكنش‌ها را دارد.  حال سؤال اين است كه چگونه مي‌توان از اين حالات هيجاني و عصبي، كار مثبت كشيد؟ لازم است بدانيم بجاي اينكه تلاش كنيم همه هيجان روحي قبل از سخنراني را از بين ببريم، بكوشيم آن حالت را به وضعي مطلوب كه متخصصان آن را هيجان مثبت مي‌نامند، تبديل كنيم. هيجاني سرشار از شور و شوق و سرزندگي كه متفاوت با آن حالات عصبي و بازدارنده روحي است و ديگر شما را قرباني نخواهد كرد؛ بلكه حياتي جديد مي‌بخشد و حالات انسان را كاملاً در اختيار دارد. در اينجا شش راه تجزيه شده و مطمئن براي تبديل حالات عصبي و رواني منفي قبل از سخنراني به حالات و هيجانات مثبت مطرح مي‌شود. 1- مرحلة اول، اين مرحله را شما قبلاً طي كرده‌ايد و دوره‌هاي آموزشي آن را پيش از اين گذرانده‌ايد. كافي است درباره گذشته خودتان در روزهاي اول كودكستان، دبستان، دبيرستان، دانشگاه و روزهاي اول آشنايي با محيط كار و شغلتان فكر كنيد. به احتمال زياد در همه موقعيت‌ها شما با وضعي جديد، غيرعادي و تنش‌زا روبرو بوده‌ايد. سازگار شدن با هر كدام از موارد، ترس و واهمه‌اي موقتي و كوتاه همراه داشته است. دربارة سخنراني كردن در وضع فعلي چنين حالتي مصداق دارد.براي اغلب افراد بويژه دانشجويان هنگام صحبت در برابر دوستان هم‌دانشگاهي خود مهمترين عامل، ناآگاهي است هر چه فرد از چگونگي سخنوري بيشتر آگاه باشد و بيشتر سخنراني كند، ترس و واهمه سخنراني كردن در او كمتر مي‌شود. يادگيري مهارت سخن گفتن با يادگيري ديگر هنرها و فنون زياد متفاوت نيست و مانند آنها نيازمند تكرار، تمرين، آزمايش و خطاست.گاهي مي‌توان در كلاس، ميان دوستان دانشگاهي سخنراني كرد و آنها را بهترين مخاطب‌ها براي ارزيابي عيوب سخنراني خود دانست و اين كار يعني سخنراني در جمع نزديكان و دوستان به مرور شما را به مهارت و هنر سخنوري نزديك مي‌كند.  2- مرحله دوم، آمادگي است. راه حل ديگر براي كسب اطمينان و تسلط در سخنراني، انتخاب عنوان مناسب و مورد توجه و علاقه خود ماست. صحبتهاي هر سخنوري كه با آمادگي كم به سخنراني بپردازد، نامنظم، غيرمستند و مبهم خواهد بود. براي آماده كردن يك سخنراني چقدر وقت لازم است؟ تجريه نشان داده كه براي هر دقيقه سخنراني يك تا دو ساعت آماده‌سازي نياز است و گاهي متناسب با ميزان تحقيق مورد نياز وقت بيشتري احتياج است.شايد چنين زماني طولاني به نظر برسد اما نتايج آن بسيار با ارزش است. درست شبيه بازيگري كه تمرين مي‌كند تا درست نقش خود به طور كامل قرار بگيرد.شما نيز با صرف وقت براي ايجاد آمادگي بيشتر به احساس اطمينان و نهايتاً جايگاه درست نايل مي‌شويد. يك كارشناس و مربي فن سخنوري به نام لي‌لي والترز در كتاب « شگردهاي سخنوران موفق» تخمين زده است كه آمادگي مطلوب ممكن است ترس و واهمة حضور در جايگاه سخنراني را تا 75 درصد كاهش دهد. درس دوم 1-  هدف سخنوری : افزایش اثر بخشی ارتباطات شفاهی است . 2 -  سخنرانی به دو دسته تقسیم می شود :          1 . سخنرانی عمومی :    PUBLIC  SPEECH          2 . سخنرانی رسمی  : FORMAL  SPEECH 3-  هر قدر جمع مخاطبان رسمی تر باشد ، سخنرانی رسمیت بیشتری دارد و هرقدر جمع مخاطبان خودمانی تر باشد ، سخنرانی خودمانی تر و سنتی خواهد بود . 4-  آیا مردم بیشتر گرایش به ارتباطات شفاهی دارند یا ارتباطات مکتوب ؟ مردم به دلایل ذیل  بیشتر گرایش به ارتباطات شفاهی دارند. 1 . سرعت انتقال پیام 2 . رهایی از قواعد پیچیده زبانی 3 . امکان رفع ابهامات احتمالی در پیام 4 . سهولت انتقال پیام و بیان منظور گوینده 5 . امکان دریافت سریع بازخورد از مخاطبان  ۶ . بهره گیری از تاثیر ارتباط مستقیم ( که خودیک امتیازاست ) 7 . امکان بهره گیری از ارتباطات غیر کلامی (حرکات دست و صورت و بدن ) 8 . امکان برقراری ارتباط با مخاطبان وسیع تر بدون نیاز جدی به سواد در حد معین  « گفتن مطلوب تر از نوشتن و شنیدن مطلوب تر از خواندن می شود . »   5- ملزومات اصلی سخنوری کدامند ؟ 1 . استعداد :یعنی توانایی درونی و ذاتی 2 . علاقه ، گرایش ، کشش و دوست داشتن 3 . آموزش ، دانش ، اطلاعات ، فنون ، تکنیک ها ، اصول و روش ها   4 . تمرین 5. در شرایط متعارف ، یادداشت به نفع سخنران است چون با انسجام بهتری سخنرانی صورت می گیرد . 6. یادداشت موجب نظم در سخنرانی می شود .  7. یادداشت ، احتمال فراموشی را کاهش می دهد .  6- قدرت سخنوری چه رابطه ای با علم سخنوری دارد ؟ از این لحاظ مردم به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : گروه 1 : عالم بی سخن  ( با سواد و مسلط به موضوع است ، ولی از حرف زدن پرهیز می کند ، به اجبار یا بدون علاقه حرف می زند . در نتیجه ، مطالب او به سختی فهمیده می شود . قدرت بیان ندارد ) گروه 2 : عالم سخنور ( هم با سواد است و هم خوب حرف می زند ) گروه 3 : جاهل سخنور ( سخنور خوبی است ولی خالی و تهی است ، اطلاعات و تسلط محتوایی ندارد . ) گروه 4 : جاهل بی سخن ( از یک سو بی اطلاع است و از سوی دیگر یا سخن نمی گوید یا قدرت بیان ندارد . )  7- نقش سخنوری در تاریخ سخنوری منشاء تحولات فراوانی در تاریخ بشر بوده است . در انقلاب ها و نشر تمدن ها ، سخنوران نقش جدی و موثری   داشته اند . سخنوران در بسیج نیرو برای جنگ و دفاع نقش فعال ایفا کرده اند . قدرت کلام و سخنوری ، تیغ دولبه  است .  ارزش ها و باورهایمان به ما می گویند که  از کدام لبه استفاده کنیم . یک لبه ، صلح طلب و صلح جوست که از آن برای هدایت و رفاه و رستگاری مردم استفاده می کنیم .  لبه دیگر برای جنگ و ستیز علیه مردم و احتمالا  گمراه کردن آنان به کار می رود .  8-  پیامدهای ضعف در سخنوری کدامند ؟ 1 . عدم احساس نیاز به مطالعه : چون سخنرانی نمی کند و یا سخنرانی ضعیف خود را کافی و مطلوب می داند ، احساس مطالعه در او از بین می رود واین خود خسارت بزرگی محسوب می شود . 2 . عدم امکان انتقال دانسته ها به دیگران  3 . گوشه نشینی و جدایی از اجتماع : روحیه اش انفرادی است و خیلی با دیگران گرم نمی گیرد .  4 . داوری نا مطلوب مردم در خصوص شخص مورد نظر ( ممکن است او را نادان و بی مایه قلمداد کنند ) 5 . ضعف در دفاع از حقوق خویشتن و همچنین و حقوق دیگران 6 . عدم امکان اصلاح اندیشه ها و رفتار های سخنور 7 . کاهش اعتماد به نفس 8 . کاهش ارتباطات اجتماعی  
+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۱ساعت 14:56  توسط نظري  |